In de huidige arbeidsmarkt is het opbouwen van een sterk werkgeversmerk heel belangrijk. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat je sneller de juiste kandidaten aan je weet te binden. En dat deze kandidaten aan je verbonden blijven. Eén van de meest effectieve manieren om dit te bereiken, is om je eigen medewerkers in te zetten als ambassadeurs van je merk. Dit noemen we employee advocacy.
Wat is employee advocacy?
Het concept is simpel: wanneer medewerkers positief praten over hun werkgever via social media, versterken ze jouw imago. Dat op een authentieke én geloofwaardigere manier. Veel beter dus dan een gelikte campagne of post vanuit het anonieme bedrijfsaccount.
Employee advocacy betekent dus dat medewerkers de boodschap van jouw bedrijf verspreiden via social media. Het kan zijn dat ze prestaties delen, branche inzichten verspreiden of delen over hun eigen ervaringen binnen hun functie en het bedrijf. Dit creert niet alleen zichtbaarheid voor jouw bedrijf, maar ook vertrouwen. Mensen vertrouwen namelijk mensen. Dus komt een boodschap vanuit een persoonlijk account véél sterker over dan een boodschap vanuit een corporate account.
De voordelen van employee advocacy
Wat zijn wat ons betreft de voordelen van employee advocacy? We sommen er drie op:
1 Vergroot bereik en zichtbaarheid
Wanneer medewerkers content delen, bereiken ze meer mensen. Zo is het algoritme van LinkedIn ingesteld: bedrijfsaccounts worden gezien als middelen waar omzet mee gegenereerd wordt. Daarom zullen persoonlijke account altijd meer bereik genereren. Gemiddeld wel acht keer meer!
2 Verhoog vertrouwen en betrokkenheid
Mensen vertrouwen mensen, en mensen kopen van mensen. Wanneer een medewerker zijn of haar verhaal deelt, komt dat authentieker over dan een bedrijfspost. Mensen krijgen het idee dat ze jou of jouw medewerkers kennen: dat zorgt voor meer vertrouwen. Dit zorgt er op z’n beurt weer voor dat de kans groter is dat er actie ondernomen wordt. Denk daarbij aan een website bezoek, aanvragen van een demo of een telefoontje. Winnen!
3 Stimuleer medewerker betrokkenheid én tevredenheid
Employee advocacy draait niet alleen om de boodschap die je naar buiten deelt. Het heeft namelijk ook intern een positieve invloed. Mensen die actief delen over hun werk en ervaringen op werk, zijn namelijk meer verbonden met het bedrijf. Dat, in combinatie met een gevoel van trots, zorgt voor een groter gevoel van betrokkenheid en motivatie, wat bijdraagt aan retentie en tevredenheid op de werkvloer.
Hoe start je met employee advocacy?
Het succesvol inzetten van employee advocacy begint bij training en ondersteuning. Heb je daar hulp bij nodig? Wij bieden op maat gemaakte LinkedIn trainingen en posting sessies aan. Tijdens deze sessies helpen we medewerkers met het opzetten van een ijzersterk personal brand. Ook jagen we posting en opvolging aan. Zo ontwikkelen we samen een strategie die past bij de doelstellingen van het bedrijf én de medewerker.
Conclusie
Employe advocacy is een sterke strategie om je werkgeversmerk zichtbaar te maken. Door je medewerkers in te zetten als ambassadeurs, vergroot je niet alleen je bereik, maar creëer je ook verbinding met je doelgroep. Dat allemaal op een authentieke, oprechte manier.
Wil je meer weten over hoe jouw bedrijf employee advocacy kan inzetten? Bij Allure Agency staan we klaar om je te helpen met LinkedIn-trainingen en posting sessies op maat!