Recruitment marketing.
Je ziet de term misschien wel eens voorbij komen. Als je je nu op onze website bevindt al helemaal. Allure is namelijk een recruitment marketing bureau. We schrijven dan ook veel over recruitment marketing. Dat het zo belangrijk is, en dat je er zoveel aan hebt.
Wij geloven uiteraard heilig in de kracht van recruitment marketing. Maar soms is het goed om eens terug te gaan naar de basis: waarom zou je in de eerste plaats aan de slag gaan met recruitment marketing?
Dat vertel ik je graag aan de hand van een metafoor: de vlindertuin. Volgens ons kun je vlinders, ofwel talent, namelijk op twee manieren vangen.
Vlinders vangen met een netje
De eerste optie om vlinder te vangen, begint bij het tuincentrum. We gaan namelijk ook mooi vlindernetje kopen. Eentje met een lange steel, zodat we er goed bij kunnen. Als het netje binnen is, gaan we om ons heen kijken. Zie ik ergens vlinders? Dat kan uitdagend zijn, zeker als je in de stad bent. Daar heerst namelijk een grote vlinder schaarste.
Vlinders zoeken blijft lastig. Dus gaan we maar van de daken schreeuwen dat we mooie, lekker bloemen voor ze hebben. Dat er andere leuke vlinders bij ons zijn, en dat we er samen een gezellige boel van maken. Het bewijs? Dat is er niet, maar dat moeten ze maar van ons aannemen.
Wanneer we eindelijk een vlinder spotten, gooien we ons netje over ze heen. We hebben beet! Nu is het wel de kunst om de vlinder in het netje te houden, en ervoor te zorgen dat deze niet wegvliegt. Misschien hebben we ergens nog een mooi concurrentiebeding liggen. Dan blijft de vlinder wel bij ons!
Vlinders vangen met een vlindertuin
Vlinders vangen met een netje is zeker een optie, zoals je hierboven leest. Het kost alleen wel een hoop tijd en energie. En zodra je stopt met achter de vlinders aan te rennen, vang je niks meer. Optie twee is daarom een duurzamer alternatief: vlinder vangen met een vlindertuin. Dat kost initieel ook best wat tijd en energie. Je moet namelijk zaadjes planten, deze water geven, het onkruid weghalen en de plantjes gezond houden. Echter, als er eenmaal een vlinderstruik, en straks misschien wel een hele tuin staat, hoef je niet meer achter vlinders aan te jagen. Ze komen namelijk naar je toe. Bijkomend voordeel? Ze hebben over het algemeen een hogere intrinsieke motivatie dan de vlinders die gevangen worden. Ook vertellen ze andere vlinders hoe mooi, leuk en prettig jouw tuin is. De anderen willen die vlindertuin ook wel eens zien! De vlindertuin verleidt dus vlinders om naar jou toe te komen. Ook hoef je ze niet aan je te binden met wurgcontracten of een concurrentiebeding, want door alle lekkere bloemen besluiten ze in jouw vlindertuin te blijven.
De kracht van recruitment marketing
Bovenstaande metafoor symboliseert de kracht van recruitment marketing. Je kunt namelijk achter talent aanrennen en vragen of ze bij je willen werken. Dat kan tijdrovend zijn en veel energie kosten. Je kunt er ook voor kiezen om aan de slag te gaan met de vlindertuin van je bedrijf: je werkgeversmerk en recruitment marketing apparaat. Je geeft deze voldoende water, stopt er tijd en energie in, zodat ze prachtig tot bloei komen. Zo zorg je er niet alleen voor dat vlinders naar je toekomen, maar ook dat ze in jouw vlindertuin blijven hangen.
In de huidige markt is het belangrijk om je te onderscheiden als bedrijf. Door aandacht te besteden aan je vlindertuin – ofwel je recruitment marketing apparaat – stel je jezelf in staat om gemotiveerd talent aan te trekken en te behouden. Volgens ons genoeg reden om aan de slag te gaan en de kracht van recruitment marketing te ontdekken!