Het belang van een sterk employer brand
“Lichte daling aantal vacatures, maar arbeidsmarkt blijft zeer krap”
“UWV biedt werkgevers oplossingen voor ‘zeer krappe’ arbeidsmarkt”
“Extreme krapte op arbeidsmarkt houdt ook in 2023 aan”
De wedloop om talent
Artikelen over de huidige situatie op de arbeidsmarkt vliegen ons om de oren.
Krapte, personeelstekort en ontwrichting zijn termen die inmiddels tot de orde van de dag behoren.
De concurrentie tussen bedrijven is torenhoog en de wedloop om talent op de arbeidsmarkt moordend.
Hoe houd jij je als werkgever staande in deze gekte? En misschien nog wel belangrijker: hoe onderscheid jij je van de rest?
Een vacaturetekst alleen is niet meer genoeg
Het moge duidelijk zijn dat het in de huidige arbeidsmarkt niet meer genoeg is om een vacaturetekst online te zetten om talent te verleiden om bij je te komen werken.
Talent is op zoek naar méér, een emotionele connectie, een purpose. Ze kijken verder dan secundaire arbeidsvoorwaarden, namelijk naar je ‘why’.
Wat is je verhaal? Waar sta je voor? En hoe draag je dit uit?
Deze ‘why’ draag je uit in je employer brand: aan de hand van een strategie, waarin jouw identiteit, kernwaarden, imago en verhaal centraal staan, creëer je een uniek en onderscheidend employer brand.
Dit stelt je in staat om je (potentiële) medewerkers de ‘why’ te geven waar ze naar op zoek zijn.
Een blik op de toekomst
In een recent rapport van LinkedIn ‘The Future of Recruiting’ wordt employer branding niet voor niet genoemd als één van de belangrijkste ontwikkelingen voor dit jaar.
Het rapport stelt dat het definiëren van een duidelijke en overtuigende Employer Value Proposition (EVP) belangrijker dan ooit is.
Bij de meeste bedrijven krimpen of stagneren wervingsbudgetten: employer branding is de enige tak waar experts groeiende investeringen in verwachten (Bron: LinkedIn, 2023).
Binden, boeien, betrekken en beloftes waarmaken
Investeringen in employer branding groeien – mooi. Maar om een succesvol employer brand op te zetten, is het noodzakelijk dat deze gebouwd wordt rondom de prioriteiten en behoeften van talenten.
Kijk naar wat je doelgroep belangrijk vindt, en hoe je deze kunt betrekken bij jouw ‘why’.
Zorg dat je deze waarom uitdraagt, en dat het niet blijft bij loze woorden in een culture code: talent prikt daar doorheen.
Door jouw employer branding op een consistente manier uit te dragen, zet je jouw bedrijf op de kaart.
Wanneer je het goed doet, stelt employer branding je in staat om minder intern verloop te realiseren en om de beste mensen uit de markt te halen.
Binden, boeien, betrekken en beloftes waarmaken staan centraal!