Waarom ‘marktconform salaris’ niet meer kan in vacatures
Zucht. Voor de zoveelste keer vandaag komt er een vacature voorbij waarin de salarisindicatie ‘marktconform is’. Helaas gebeurt dit vandaag de dag nog in bijna twee derde van de vacatureteksten. Daarbij kan ik de vertellen dat de reactie van de lezer nooit is:
“WOW! Marktconform!”.
Het gebruik van deze term is net zo populair als sokken in sandalen – veelvoorkomend, maar niet per se een goed idee. Want zeg nu zelf: wanneer het prijskaartje van een auto ‘marktconform’ bevat, ga je dan direct over tot kopen? Verleid een ‘marktconform biertje’ jou om deze te bestellen op het terras? En trekt een ‘marktconforme’ prijsactie op een laptop jou over de streep om deze te kopen?
Volgens mij is het antwoord op al deze vragen ‘nee’. Mocht je toch nog niet overtuigd zijn, dan deel ik drie redenen met je waarom de term marktconform salaris ver voorbij zijn houdbaarheidsdatum is.
1 Een vage belofte
Een marktconform salaris klinkt voor veel werkgevers als een eerlijke belofte. Je krijgt namelijk een salaris betaald dat overeenkomt met dat wat gebruikelijk is in de sector. Duidelijk toch?!
Maar als je vervolgens aan een brandweerman, data analist of klantenservice medewerker vraagt: “Wat is een gebruikelijk salaris in jouw sector?”, durf ik te wedden dat ze daar geen antwoord op hebben. Logisch, want de arbeidsmarkt is dynamisch en salarissen variëren sterk. Daarom is deze term een vage belofte. Het is vergelijkbaar met een auto kopen of een biertje bestellen zonder prijskaartje; je weet niet wat je gaat betalen totdat je je verbindt.
2 Transparantie: geen luxe, maar noodzaak
Een salarisindicatie is niet alleen een kwestie van duidelijkheid scheppen, maar ook eentje van vertrouwen. Door open te zijn over het salaris schep je verwachtingen bij kandidaten. Door die indicatie kunnen ze zelf de conclusie trekken of dit een functie is die misschien past. In een tijdperk waarin werkgevers en werknemers streven naar authenticiteit en oprechtheid, is de term “marktconform” verouderd en onpersoonlijk.
3 De impact op sollicitanten en daarmee sollicitaties
Voor werkzoekenden is een “marktconform salaris” ongeveer net zo behulpzaam als een ober die zegt “het smaakt lekker” als je vraagt naar de daghap. Zonder een helder salarisbereik weet je niet of een vacature de moeite waard is om op te solliciteren, wat leidt tot tijdverspilling en frustratie. Ook conversie verlaagt wanneer er geen salarisindicatie wordt vermeld: je krijgt dus ook nog eens minder sollicitaties binnen.
Lieve werkgever, Recruiter en Hiring Manager,
Zullen we met elkaar afspreken dat de term ‘marktconform salaris’ ver voorbij zijn houdbaarheidsdatum is? Dat we deze, zoals we met dingen doen die over de datum zijn, in de prullenbak gooien, en niet meer gebruiken?
Van melk die over de datum is, krijg je namelijk buikpijn. Zo ook van een ‘marktconform’ salaris.