Zeven tips om je offer acceptance rate te verhogen

Zeven tips om je offer acceptance rate te verhogen

 

Het doen van een aanbod kun je vergelijken met een huwelijksaanzoek. En wat ons betreft moet iedereen het ook op die manier benaderen.

Doe je een huwelijksaanzoek op de bank? Of doe je het op een prachtige plek, ergens in Italië?

Trek je je trainingsbroek aan of stop je effort in je outfit?

Volstaat een kartonnen bandje in een plastic tasje? Of presenteer je een mooie ring in een fluwelen doosje?

Helaas wordt niet iedere aanbieding als een huwelijksaanzoek benaderd. Daarmee verlaag je je offer acceptance rate.

Hoe je deze verhoogt? Door onderstaande zeven tips te implementeren!

1 | Afspraak is afspraak

Het klinkt zo simpel: afspraak is afspraak. In de praktijk blijkt dit alleen nog niet zo gemakkelijk te zijn. Als je tegen een kandidaat zegt: “Ik kom er donderdag op terug”. Kom er dan ook op donderdag op terug.

2 | Doorpakken

Je bent laaiend enthousiast over een kandidaat. Die persoon wil je hebben! Het voorstel blijft alleen uit: bureaucratie zorgt ervoor dat 18 andere personen ernaar moeten kijken en er wat van moeten vinden. Het resultaat: de kandidaat moet twee weken wachten op het voorstel. “En daar slaat de twijfel toe: je had toch gezegd dat je enthousiast was en een aanbod ging doen? Waar blijft dat aanbod dan?”

Als je enthousiast bent, pak dan door. Het is niet voor niks dat een lage time-to- hire met een hoge offer acceptance rate gepaard gaat.

3 | Laat voorwaarden geen verrassing zijn

Zorg dat verwachtingen over salaris in dit stadium in één lijn liggen. Als het goed is, heb je in het eerste gesprek gevraagd naar een salarisindicatie, en de salarisrange van de functie besproken. Zorg ervoor dat een kandidaat weet wat hij of zij kan verwachten van dat aanbod. Als het aanbod €1000 lager is dan de verwachting, kan er teleurstelling ontstaan. Dat wil je voorkomen!

4 | Maak het persoonlijk

Een aanbod gooi je niet over de schutting. Het is altijd goed om het aanbod per mail op te sturen naar een kandidaat, zodat hij of zij de voorwaarden op papier heeft en rustig kan doorlezen. Zorg er alleen voor, dat dat gepaard gaat met een gesprek op kantoor, of op zijn minst een belletje. Ligt het aanbod mondeling toe, en stuur het daarna naar de kandidaat op. Een aanzoek doe je toch ook niet via Whatsapp?

5 | Doe er een strik om

Een aanbod moet duidelijk zijn en de arbeidsvoorwaarden bevatten, maar mag er zeker ook mooi uitzien. Besteed aandacht aan het design en de presentatie van je aanbod. Die ring ziet er toch ook gewoon prachtig uit?

6 | Een aanbod is nog geen hire

Het doen van een aanbod is mooi: je hebt namelijk een kandidaat gevonden die je graag bij je organisatie betrekt. Maar: niet iedere kandidaat tekent ook aanbod. Ga dus door met je werving totdat het contract getekend is. Als het misloopt, wil je direct door kunnen pakken.

7 | Een bijsluiter

Een aanbod mag een bijsluiter hebben. Het kan geen kwaad om kandidaten erop te wijzen dat het team heel hecht is en ook buiten werk met elkaar omgaat.

Pak ieder aanbod dat je doet aan als een huwelijksaanzoek en breng zo jouw offer acceptance rate omhoog!

Meer blogs